torsdag 27 september 2012

Sjuk :(

Fan, fan, fan! Vaknade igår, genomförkyld och med feber. Inte riktigt vad jag har tid och lust med nu liksom, mitt i praktiktid, o eftersom jag bytt plats så känns det ju sådär att meddela det här. Men jag tror inte de vill ha dit mig, med tanke på hur mycket jag nyser o snörvlar. Så japp, ligger nerbäddad i soffan, för sängen orkar jag inte med. Zappar mellan kanalerna, lite matprogram här, lite såpor där, o växlar mellan att läsa mina nya kokboksböcker,

Morberg lagar husmanskost   Mannerströms stora kokbok Sweet! : desserter och sötsaker

Fick dem alla tre i måndags, o jag är sjukt nöjd med mitt köp :). Japp, älskar kokböcker, har ni märkt det ;)? O ja, jag både läser och lagar ur dem.

I måndags kväll var jag dessutom på en bakträff hos Dr Oetker. De hade ett upprop på baka.se och på sin fb-sida som jag svarade på snabbt. Hade anmält dottern också, men hon kunde inte följa med tyvärr eftersom hon hade kvällslektion för första gången. Kan säga att hon var mycket besviken för det och det blev ju inte bättre när jag berättade om goodie bagen vi fick ;).

Photo: Mycket saker var det i goodie bagen :).

  Photo: Varit på produktträff på Dr. Oetker. Intressanta diskussioner, en del dissande av produkter, en del positivt. Som tack fick vi fick fika o en ordentlig goodie bag :).

Innehöll mycket trevliga produkter, några som inte kommit ut på marknaden ännu, bl a en vaniljkvarn med 5 vaniljstänger i bitar som man alltså mal ner i det man skall använda vanilj i, sås, puddingar, filen :), bakverk. Så himla bra! Jag älskar den redan :). Bakade en pärontarte i tisdags kväll med vanilj, blev jättegod.

Photo: Pärontarte med karamelliserade nötter och vit chokladsorbet

Gjorde lite karamelliserade nötter som jag strödde över och serverade vit chokladsorbet till.

Hade lyckan att hitta en ekologisk bosarpskyckling på Kvantum med kort datum, alltså bra pris :). Hittade ett recept i Mannerströms stora kokbok som jag testade. Kycklingen var på 2,2 kg så det var ju lite att jobba med :). Fyllde den med äppelbitar o lökbitar som var odlade här i området, kryddade den först invändigt med lite citronpeppar, salt och pizzakrydda från Alpnaering, o de kryddorna gned jag in den med också, efter att först hällt lite olivolja på den. I en stor form, på med 3 dl vatten o in i 175 graders varm ugn tills den var uppe i 72 grader, ca 1½ timma. Efter en  halv timma la jag i halverad rödlök i formen, o efter ytterligare en timma i med 4 små äpplen. Öste några gånger under tiden.

Serverade med ris, kokt blomkål, också härifrån trakten, och en sås gjorde på fyllningen som jag passerade ner i en kastrull och skyn från kycklingen samt grädde. Lät koka upp, hällde i lite äppelcidervinäger, en nypa socker och lite salt. Blev en jättegod sås av det. Så testa det här. Så lätt att göra eftersom kycklingen sköter sig själv i ugnen :).

Ursäkta att bilderna är lite mörka, men min jäkla telefon är hopplös :(.

Nu fortsätter jag zappa en stund. Ha en bra dag!

4 kommentarer:

  1. Skickar lite krya-på-dig-kramar!!

    SvaraRadera
  2. Vilken av dessa är det du har? http://www.obhnordica.se/kok-och-stekk%C3%A4rl-39.aspx

    Jag vill ju ha en Ø20 cm, och då är det bara Eco. 500 spänn känns lite mycket...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en Oden Steel, o där är den minsta 26 cm. Eco vet jag inget om, men är de lika bra som min Oden så kan jag garantera att 500:- inte är för mycket. För du kommer ha den väääääääldigt länge. O när resultatet på det man tillagar dessutom blir bra, då är det värt mycket. Tycker att många av de billigare stekpannorna väldigt lätt bränner maten. O sänker man värmen, ja då blir det mera kokt än stekt. Japp, jag vet att jag är lite skadad ;).

      Radera
  3. Tarten ser smarrig ut och kyckligen tål att provas.
    Krya på dig!

    SvaraRadera