onsdag 14 december 2011

Sjuk :(

Fan fan fan, igår på em, blev jag förkyld. Jag hade ont i huvudet nästan hela dagen o på em, under kökslektionen, bara flög det på mig :(. Fattar inte hur fort man kan bli så jäkla förkyld. Så idag håller jag mig hemma, för vi hade bara en lektion i livsmedelskunskap där vi just nu pratar om kött o de olika delarna man styckar i. Så idag blir det en seg dag med mycket te med honung i, varm nyponsoppa, blåbärs- o svartvinbärsjuice, ja allt med massor av c-vitaminer bl a. O förhoppningsvis så ger den jäkla förkylningen sig iväg lika snabbt som den kom. Håll tummarna för det. Har inte riktigt tid o lust att vara sjuk nu ju.

Vi har ju bara kallkökslektioner just nu, fram till jul, o då handlar det om julen naturligtvis. Så det läggs in sill, strömming gravas, lax gravas o görs andra rätter av sedan, det fixas julgodis av olika slag, desserter fixas, högt o lågt. Gjorde saffranspannkaka i måndags, efter Morbergs recept. Jag har aldrig ätit det innan så jag kan ju inte säga vad det skall smaka, men några andra gjorde efter ett gammaldags recept, så vi kunde jämföra. Kan säga att våran, som var utan grädde i, blev mycket krämigare än den gammaldags som var med. Det var helt ok i smaken. Några skulle göra ris â la malta som sedan skulle bli bakelser. De gjordes på en cheesecakebotten med pepparkakskryddor, sedan las risgrynsmassan blandad med gelatin ovanpå det o högst upp gjöt man en saftsåsgelé. Hmmm, säger jag bara, det var ingenting för en som är gbp-opad. Hu så sött! Jag tog en jätteliten bit, typ 1½ cm i kvadrat o kunde inte äta upp den. Jag skulle kunna tänka mig att det kanske varit bättre om det varit apelsin el clementin i riset för att det skulle bli syrligare. Många andra gillade det, men nej tack, det hamnar inte på mitt julbord iaf.

Jag bakade pepparkakshus förra veckan o dekorerade det i måndags. Här är resultatet:



Blev kanske inte riktigt som jag tänkt mig, men det blir det ju sällan ;). Det går en klass i yrkeshögskolan parallellt med oss o igår skulle de servera julbord till ett sällskap o då bad de att få låna det lilla huset för att ställa upp som dekoration eftersom de inte gjort något själva. Lite kul :).

Nu skall jag slänga mig raklång i soffan igen en stund med en kopp te jämte mig. Ha en fin dag.

3 kommentarer:

  1. Men åh vilket fint hus!! Jag blir så impad av er som KAN göra sånt.
    Förra året gjorde vi ett totalt misslyckat och i år ligger det fortfarande kvar i lådan. Köpehus här, inget egenbakat inte..

    HUR fäster du ihop huset på bästa sätt?
    Vi använde socker, men det stelnade ju direkt och fastnade inte och bla bla bla...
    Misslyckat ja!!

    (Krya på dig!)

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket :). De köpta är jättebra att använda som bas, speciellt om barnen vill dekorera in mass ;). De är inte fullt så sköra som de bakar själv, o har oftast bättre passform.
    Jag smälter socker o "limmar" ihop med. Felet du säkert gjorde var att du doppade för många delar på en gång. Ta en sida o doppa botten som skall stå mot kartonen, el vad du sätter den på. Håll i en minut el så, det brukar räcka. Sen tar du nästa del, alltså den som skall sitta 90 grader mot den första, o doppar snabbt botten o den sidan som skall sitta mot första delen o sätter dit den. Sen del 3, gör likadant o sen del 4 där du doppar botten o sedan gavlarna snabbt o sätter dit den. Det gäller att vara lite snabb där ;). Taket limmar du genom att ta smält socker på träskeden o stryk på gavelnocken o längs husväggen, snabbt o sätt på, sedan likadant med andra o sen tar du socker på träskeden igen o låter rinna på taknocken. Så gör jag o det brukar funka utomordentligt, men som sagt, man får vara lite snabb ;). O inte ha några små barnfingrar med i just det här momentet.
    Tack :).

    SvaraRadera