söndag 23 juni 2013

Jaha, nu vänder det då ja :(.

Ja, midsommar har varit o nu går det mot mörkare tider igen :(. Gillar det inte alls, vill ha det så här i många månader till med värme och långa kvällar o korta nätter. Passar ju min läggning som inte sover speciellt mycket nattetid betydligt bättre än svarta vinternätter. Hoppas ni hade en trevlig midsommar. Själv hade jag det väldigt lugnt. Var på midsommarfirande vid Tjolöholms slott med man, son o de två valpar som fortfarande är kvar här hemma. Efter att sonen hade roat sig en massa i det varma o kvava vädret gick vi ner till stranden o lät valparna bada. Den ena, Lilo, hade badat innan, men Lucy hade inte varit med vid havet någon gång. Det är vääääääääääääääääldigt långgrunt där så det var bara för mig att ta av mig skorna o vandra ut med tjejerna. De kunde inte vara lösa eftersom det var en del människor där o man vet ju aldrig vad en 4-månaders valp hittar på. Inte alltid de stannar hos en, om man säger så ;). Så nej, kopplet fick vara på o när de satte igång att busa i vattnet var det bara att gilla läget att man blev blöt. De gillade verkligen det båda två :). 

Det har hänt en del sen sist, det var ju ett tag sedan ;). Jag har sökt en utbildning, Hållbar gastronomi, som innebär att man lagar mat med råvaror som inte förstör vår miljö. Det är årstidsbaserade råvaror, närproducerat, eko, krav, ja, alltså allt i livsmedel som gör att vi inte förstör miljön på olika sätt. Det är en YH-utbildning på 75% under 1½ år, CSN-grundande, o jag har kommit in :)! Så himla kul! Det är 4 restauranger i Göteborg som ligger bakom utbildningen, Hällsnäs o Råda, där jag praktiserade i höstas, Gothia Towers, Gunnebo slott och Wasa Allé. Alla dessa jobbar mycket med det här tänket o är riktigt bra restauranger. Wasa Allés ägare, Mats, var på info-mötet o pratade lite om sitt tänk om det hela, o berättade att i hans restaurang kom inga råvaror längre bort än max 4 timmars restid. Det är närproducerat det :). De använder inte peppar t ex där. Krister Dahl är en av våra lärare under utbildningen, + en del riktigt bra kockar. Skall bli så himla kul :)! 

Det har varit en del stök på jobbet, bl a så har jag fått minskad tid från 80% till 50%, inte skriftligt o utan förhandling med facket, vilket ju i sig inte är ok o jag har diskuterat det med min chef. O sedan dök det helt plötsligt upp extrapersonal i butiken, o det utan att han ens erbjudit mig att jobba mer. Så då blev jag riktigt förbannad, vilket han blev varse, men inte brydde sig speciellt mycket om. Så nästa vecka är han kallad till förhandling med facket eftersom han bryter mot LAS o det skall bli intressant att se om o i så fall vad som händer i det här. Har jag tur så får han vackert betala ut mellanskillnaden till mig för dessa månader, 3½, vilket han inte kommer uppskatta. Men han har fått sin chans att rätta till det, men försökte inte ens, så då får man stå sitt kast tycker jag. I fredags t ex var det 6 extra inne o jobbade, o jag kan väl säga att det behövdes  INTE. 

I o med detta så har liksom tröttnat på sättet man hanterar sin personal på o har tittat mig runt lite för att se vad som finns inom kockjobb. Det har varit ganska gott om jobb faktiskt, men eftersom jag skall läsa vill jag ju inte söka en heltidstjänst, o jag vill gärna vara lite ledig under sommaren också, så det har liksom inte blivit något av det hela. Ända tills i tisdags när en kompis la ut en länk på sin fb-sida om ett kockjobb. Jag gick in o läste om företaget o blev jättenyfiken o ringde upp henne som var kontaktperson. Visade sig att det var ägaren till stället, o efter en stunds snack ville hon träffa mig på onsdagen. Så jag upp o träffade henne o chefskocken o allt kändes jättebra. Så när jag gick därifrån hade jag fått ett nytt jobb :). Här skall jag jobba från 1/9: Sju Sjöar. Jag kommer att ha en fast tjänst på 25% men oftast kommer det att bli upp till 50% o i november-december blir det heltid med tanke på julbord och så. Då läser vi ingenting så det passar jättebra. O jag kommer läsa månd-tisd varje vecka så det kommer funka jättebra att kombinera, o de hade inga problem alls med detta. Snarare tvärsom tyckte de det var jättebra eftersom det inte är så lätt att hitta någon som vill jobba så. Skall göra ett arbete för dem redan nästa lördag, ett silverbröllop de skall ha för 25 pers o ordinarie kocken åker på semester på fredagen, så de frågade om jag kunde. Naturligtvis tar jag chansen ;). 

Skriver inget om detta på fb, för er som har mig som vän där, eftersom min chef läser på min sida o jag inte har sagt upp mig ännu utan vill se hur det går med förhandlingen först. 

Har också fått ett par uppdrag för Sveriges Kockar till hösten, så jag tror inte att jag kommer att gå sysslolös faktiskt :). 

Så har jag det, hur har ni det? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar