lördag 12 oktober 2013

3 år!

Idag är det 3 år sedan jag opererades. Herregud vad tiden går fort, tycker inte det var länge sedan alls. Jag tillhör ju den lyckliga skara som inte haft några som helst komplikationer efteråt, har bara mått bra hela tiden. Dumpar gör jag emellanåt, oftast för att jag ätit för fort, lär mig väl aldrig det. Men sedan syndar jag ju ibland också o då får jag betala för det, vilket ju gör att man tänker sig för nästa gång istället. Jag kan äta nästan allt idag, men mår bättre eller sämre på olika saker. Spagetti är något jag avstår från, blir fortfarande som ett jäkla ormbo med illamående som följd. Mjukt, ljust, färskt bröd är ingen hit heller. Men det är ju sådant man kan leva utan liksom, ingen livsnödvändighet.

Gått ner har jag ju gjort, som mest 47 kilo, men tyvärr har jag gått upp 5 kg sedan förra året. När pappa gick bort tappade jag bort mig själv lite grann o föll in i dåliga vanor. + att jag inte har tränat en massa precis. Promenader med hundarna blir det, men jag är ingen gymmänniska, tyvärr. Tycker det är så jäkla tråkigt så jag får nästan spader. Har testat olika saker men hittar inte min grej, helt klart. Får val ta tag i det igen, men det lär inte blir förrän efter jul för nu räcker inte tiden till. Jaja, visst, snacka om att det är en prioritering, men med 75% studietakt med MYCKET teori o typ 250-300 sidor i veckan som skall läsas och sedan i tillägg till det jobb 75-110%, då finns det faktiskt ingen tid. Som det nu är så är det nattläsning och färdigställande av allt material som skall göras i arbeten vi har. Så sömn, det får jag ta i ett annat liv. Japp, är trött, helt klart.

Nåväl, åter till operationen. Jag kan väl säga att jag är jättenöjd, trots viktuppgången nu, men skulle lätt göra om den om någon frågar mig. Jag hör alla negativa nissar som snackar ner viktoperationer, men de är i allmänhet smala o har inga större viktproblem, o har därigenom ingen aning om vad de pratar om. Så när någon frågar mig om råd o så, som står i begrepp med att ta beslut om ev operation, så berättar jag om mina erfarenheter och talar om att det finns komplikationer som kan uppstå, men att jag inte har någon erfarenhet av det så det kan jag inte uttala mig om. Jag har 2 goda vänner som opats för ett år sedan, båda med mycket gott resultat, och de gjorde det efter att ha pratat med mig, o då också på Sofiahemmet. Det enda jag skulle vilja göra är att få bort den lösa magen, o då pratar jag inte invärtes utan skinnet. Det stör mig något så fruktansvärt, men jag får inte operation eftersom jag måste gå ner ca 10 kg till för att få göra det. Så det är mitt mål, att gå ner de 10 kilona och sedan fixa till en platt mage. När, ja någon gång. Lär inte bli någon operation under tiden jag läser, men minskningen skulle ju kunna vara något att ta tag i ;). Men jag tänker inte köra några 5:2, 16:8 o allt vad det heter utan helt enkelt komma in i min regelbundenhet igen, för det är den som är borta. O jag vet att om jag får iordning på mattiderna så minskar suget efter det söta igen. Så det är planen. Skall iväg under månaden o ta de årliga proverna, så får jag se vad de säger.

Ha en fin lördag. Det skall jag försöka ha, utan jobb idag faktiskt, men fotbollsavslutning med sonen med bowling och föräldraföredrag under tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar